تیرآهن و اهمیت آن در ساختمان سازی

 تیرآهن (تیر) یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی در صنعت ساختمان است. تیرآهن یک محصول فولادی سازه ای است که برای تحمل بارهای سنگین ساخته شده است. تیرآهن در اندازه ها و انواع مختلف موجود است، بنابراین در سازه ها و ساختمان های ساختمانی کاربردهای متفاوتی دارند.


پل سازی و صنعت پتروشیمی از پرکاربردترین حوزه های این گروه پخش فولادی است. به طور کلی در صنعتی که با یک سیستم بزرگ سروکار دارد، قطعا شاهد سفر تیرآهن و هش خواهیم بود. بنابراین هزینه ساخت و ساز در این منطقه متاثر از قیمت تیرآهن است. با توجه به کاربرد گسترده این بخش، کوچکترین تغییر در تیرآهن تاثیر مستقیمی بر هزینه ساخت خانه دارد.


تیرآهن بال‌های پهن IPB یا فرم H یا هش برای اولین بار در کارخانه (بیتل‌حم) تولید شد و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این گروه تولیدی به شمار می‌رفت، زیرا در تولید آن تحولی در صنعت فولاد ایجاد شد. به سرعت به یکی از حوزه هایی تبدیل شد که این صنعت باید از آن دوری کند، در حالی که این شرکت تیرآهن با آغاز قرن بیستم به دنبال ایجاد نوآوری و تغییر در صنعت فولاد بود، توانست در نوآوری و تولید خود به این هدف دست یابد.


در ایران تنها چند شرکت تیرآهن این بخش حساس فولادی را تولید می کنند. لازم به ذکر است تیرآهن در انواع و اندازه های مختلف در بازار فولاد موجود می باشد. همچنین این محصولات با شماره های مختلفی نامگذاری شده اند. طول عمر یا ارتفاع یک ستون فولادی یکی از مهمترین شاخص های تعیین تعداد آن است.


شرکت داخلی تیرآهن را در سه نوع زیر بر اساس استانداردهای بین المللی تولید و به فروش می رساند:


تیرآهن IPE: این نوع تیرآهن که بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می شود بیشترین فروش و تقاضا را در بازار ایران دارد.بنابراین اکثر شرکت های داخلی این نوع تیرآهن را تولید می کنند. یکی از ویژگی های متمایز این نوع تیرآهن این است که بال ها در تمام نقاط تیرآهن ضخامت دارند و طول هر بال دو برابر است.

تیرآهن INP: این نوع تیرآهن به طور گسترده در بازار ایران موجود است که مطابق با استانداردهای چین و روسیه تولید می شود. تفاوت این تیرآهن با IPE تیرآهنs در ضخامت بال ها است که با فاصله از بدنه و نزدیک شدن به انتها ضخامت آن کاهش می یابد.

تیرآهن IPB: این نوع تیرآهن در بازار بیشتر با نام تیرآهنB broad wing یا هش شناخته می شود. دلیل این نام گذاری افزایش طول بال این گونه تیرآهن است.

IPB تیرآهن در دو نوع سبک و سنگین عرضه می شود.


ما عوامل موثر بر قیمت هر شعبه تیراهن را به شما خواهیم گفت. بنابراین در نگاه اول می توان نکات مهم پیش بینی بهترین قیمت تیراهن در مشهد را به صورت مختصر اما جامع ارائه کرد تا در نگاه دوم دلیل کاهش یا افزایش قیمت تیرآهن را بهتر درک کنیم.

بنابراین اولاً با توجه به تعداد بال های تولیدی ساده و بزرگ تیراهن در ایران، مشکل تامین این محصول مهم فولادی تاثیر بسزایی در قیمت دارد. قیمت تیراهن در تمامی برندهای مطمئن تولید شده در ایران از جمله تیرآهن کرمانشاه، ذوب آهن اصفهان، اهواز، یزد و ناب تبریز و آرین در این صفحه قابل مشاهده است.

دومین عامل موثر بر این برآیند استراتژیک، قیمت میلگرد در بورس کالا است. تیراهن در بورس کالا به همراه میلگرد هر شنبه و سه شنبه هفته عرضه و به فروش می رسد. با توجه به اینکه در قیمت قیمت این محصول بلند قیمت میلگرد 1.07 در نظر گرفته شده است. بنابراین قیمت عرضه فعلی تیرآهن ساده در بورس کالا تابعی از قیمت این محصول مهم فولادی یعنی میلگرد است.

Comments